tisdag 9 juni 2009

Jag nu den pärlan vunnit har

Psalm av Th. Hamberg
1.
Jag nu den pärlan funnit har,
Som är min själs begär.
Du frågar: Vad? Hör då mitt svar:
Min Frälsare det är.
2.
Upp därför nu, min själ, och sjung,
Besjung din Frälsare!
Han din profet, din präst och kung,
Åt honom hyllning ge!
3.
Han är mig mer än kropp och själ
Och jord och himmel. Hör:
I honom är mig evigt väl,
Pris vare Gud därför!l
4.
Han är mig mer, han är mig mer
Än allt, vad nämnas kan.
Och vad han nu än tar och ger,
Min salighet är han.
5.
Behåll, o värld, din fröjd för dig,
Den aktar jag ej stort.
Min lust det är att fröjda mig
I vad min Jesus gjort.
6.
Jag vet att Jesus älskar mig,
Och vill ej veta mer.
Om än han stundom döljer sig,
Det till mitt bästa sker.
7.
Jag vet, att jag skall skåda Gud
I härligheten snart
och höja segersångens ljud
Och se hans års klart.

8.
O, Jesus, kunde jag nu blott
Av hjärtat älska dig
Och tacka för den nåd jag fått
Och vandra på din stig.

9.
Pris vare din barmhärtighet,
Att du har ställt det så,
Och pris ske dig i evighet,
Att jag fått syn därpå!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar