tisdag 9 juni 2009

Grunden för teologi

"Vi tro, lära och bekänna, att den enda regel och norm, varefter alla läror såväl som lärare böra prövas och bedömas, endast är Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, såsom det står skrivet: "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig", Psalt. 119. Och den helige Paulus skriver: "Om ock en ängel komme från himmelen och predikade annorlunda, så skall han vara förbannad", Gal. 1"

1 kommentar:

  1. Du skriver:
    "Vi tro, lära och bekänna, att den enda regel och norm, varefter alla läror såväl som lärare böra prövas och bedömas, endast är Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, såsom det står skrivet: "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig", Psalt. 119. Och den helige Paulus skriver: "Om ock en ängel komme från himmelen och predikade annorlunda, så skall han vara förbannad", Gal. 1"

    (le-havdil) Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) från Nasaret var en Torah-lärare. I Devarim (5:e mosebok) 13:1-6 står det skrivet att det är förbjudet att lägga till eller dra ifrån mitzwot (bud) från Torahn. Detta inkluderar det mitzwah (bud) i Torahn att man inte ska äta fläsk och mitzwat att man ska fira Shabat.

    Det står skrivet att den som undervisar något annat är en profet som man inte ska lyssna till.Vidare står det i Tan’’kh att Skaparen inte ändrar Sig (Malakhi 3:6). När David skriver i Tehilim 119 att Skaparens Ord är hans fötters lykta, så syftar han på Torahn.

    I NT så finns det mitzwot borttagna och tillagda.
    Det finns alltså en motsättning. Man kan således inte båda följa Tan’kh och NT.

    Ribi Yehoshuas undervisning finns här Netzarim

    Allt gott, Anders Branderud

    SvaraRadera