lördag 6 juni 2009

Min Bibelsyn

Jag tror på Bibeln. Det finns nog inget verk som har blivit så hårt kritiserad som Bibeln. Genom alla tider har människor inte velat ta Guds Ord till sig. Redan i 1 Mos. kan vi läsa om hur människan vänder sig mot Guds tilltal. Och att säga vilja tro på Bibeln är förenat med att bli kallad för fundamentalist eller fanatiker.

Jag känner mig som en riktig fanatiker när jag hänvisar till Bibeln. Jag känner mig nästan ringaktad för att jag vill peka på Bibeln. Men jag vill ändå tro att Bibeln, i sina 66 böcker, talar sanning. För vad finns annars att stå på? Om Bibeln ljuger - vad ska vi då bygga vår tro på?

Det finns en rad teorier om hur olika bibelböcker har kommit fram. Det finns teorier om att de första fem böckerna är ett resultat av fragment från minst fyra olika källor har smälts samman till ett verk. Men jag tror faktiskt inte på Bibelkritiken. Hur väl formulerad den än är tror jag inte på den. Den håller inte och den gör ett stort misstag - den gör en deduktion. När man studerar Bibeln ska man inte använda sig av en deduktion. Man ska räkna med Gud som en given författare. Vilket annat verk gör väl en deduktion av författaren?

Jag tror på Bibeln. Men trots det finns det mycket i Bibeln som jag inte kan förstå. Jag ber Gud om kraft att tro på hans Ord och bruka det efter hans vilja. Och att tro att han leder mig genom sitt Ord.

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." (2 Tim. 3:16-17)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du skriver: ” Jag tror på Bibeln. Men trots det finns det mycket i Bibeln som jag inte kan förstå.”

    [Att differentiera,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim - praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2] Netzarim accepterade inte Paulus brev och ”evangelierna”, eftersom de strider mot Torah [not 1].

    Den historiska Ribi Yehoshua – Messias – var en jude. Han startade inte den kristna församlingen [not 2]. Hans efterföljare Netzarim höll Torah och undervisade Torah och var emot rörelser som stred emot Torah. Om man vill följa Ribi Yehoshua – Messias – måste man leva som han levde.

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Noter:
    1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
    2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida

    Anders Branderud

    SvaraRadera