fredag 12 juni 2009

Samma äktenskap för alla

Jag sörjer situationen något fruktansvärt. Situationen i Svenska kyrkan. Den kyrka som jag har döpts in i och som jag har varit medlem i hela mitt liv. Den kyrka som mer och mer öppnar upp för allt som Bibeln tar avstånd ifrån och som låter folket avgöra vad som är rätt och fel i stället för Guds Ord i Gamla och Nya testementets apostoliska och profetiska skrifter.

Det senaste är förslaget på en ny äktenskapsordning. En äktenskapsordning som tonar ner Bibelns lära om äktenskapet genom att skapa en könsneutral ordning. Bibeln är oerhört tydlig över att äktenskapet är tänkt att vara till för en man och en kvinna.

"Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt." (Matt 19:5-6)

Jesus säger här själv att äktenskapet är till för en man och en kvinna. Inte för två män eller två kvinnor. Och dessa verser ska läsas som det verkligen står - inte med ärkebiskopens tolkning. Kyrkostyrelsens beslut går emot Guds Ord på upprepade punkter.
1.) Man legitimerar utlevd homosexualitet, något Bibeln lär är fel. (Se exempelvis 1 Kor. 6:9f)
2.) Man tar bort väsentliga Bibelord som är en slags grund för äktenskapets existensberättigande.
3.) Man ljuger för människor något som åttonde budet faktiskt förbjuder, när man säger att Bibeln inte lär något om äktenskapet.

Listan kan göras mycket längre, men jag tror att ovanstående punkter räcker för att visa problematiken i Svenska kyrkan.

Situationen är allvarlig i Svenska kyrkan och undertecknad förstår att människor väljer att fly Svenska kyrkan. Trots det finns det andra alternativ. Svenska kyrkan är nämligen inte, med nödvändighet, politikernas och biskoparnas kyrka. I vår kyrka finns det även en alternativ kyrkostruktur, något man verkligen bör söka sig till. Jag tror inte att det bästa alternativet är att starta frikyrkor. Det skapar bara rörigheter. Det vettigaste alternativet är att söka sig till mer konservativa grenar inom Svenska kyrkan och därigenom kämpa för en bibeltrogen och god undervisning.

Jag vill betona en sak när vi talar om homosexualitet. Naturligtvis vänder jag mig inte mot dessa människor personligen. Det finns oerhört goda människor som är homosexuella. Jag vänder mig mot deras sätt att leva. Och det är en väsentlig skillnad.

På Aftonbladets hemsida går det att läsa om den nya äktenskapsordningen. Likaledes skriver Dag Sandahl om detta ämne på sin blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar